Når ildsjelene slokner

Comments Kommentarer Print Skriv ut
Publisert: 17.12.16 22:00

INVITERT. Snart må vi begrense branner og ulykker til ordinær arbeidstid. Det er mest økonomisk sånn, skriver Christine Meklenborg Salvesen.

Ganske i det stille opplever brannvesenet en krise. Visst har det stått om det i lokalavisen, men det er mest om brannmannskapenes arbeidsforhold. Og selv om jeg har oppriktig forståelse for belastningen når folk må ha vakt fem uker i strekk, er det ting som bekymrer meg enda mer: Brannvesenet mangler sjåfører til utrykningsbilene. De fleste sjåførene er brannmenn i tillegg til vanlig jobb, og flere av dem jobber utenfor kommunen. Derfor kan det være hull i turnusen hvor det ikke finnes sjåfører til brannbilen om alarmen skulle gå. Og minst like ille: To av fire vaktlag i Eidsvoll mangler tankbilsjåfør. Brannvesenet har bedt om å få fulle stillinger slik at brannstasjonen kan døgnbemannes, men det er det angivelig ikke penger til.

Les det en gang til: Det er ikke alltid det er sjåfører til brannbilene. Hvis det brenner, er det ikke sikkert brannvesenet kan stille med vann til slokkingsarbeidet.

Det er kritisk.

LES OGSÅ: Ingen døgnbemanning ved brannstasjonen i Eidsvoll

LES OGSÅ: - Vi trenger også et liv ved siden av jobben

Egentlig er brannberedskapen det ultimate dugnadsprosjektet. Det er bare noen få faste stillinger - kjernen i beredskapen er brannkonstabler på deltid i tillegg til annen jobb. Går alarmen, slipper de det de har i henda og rykker ut. Uansett om de er på jobb, på trening, eller ligger og sover. 3 minutter etter at alarmen har gått, sitter de i utrykningsbilen. Uten disse (og her er det fryktelig fristende å bruke begrepet ildsjelene), har vi ikke noe brannvesen.

Men et brannvesen basert på deltidsarbeid har sine begrensninger. I hvert fall hvis de som jobber deltid, også skal kjøre tankbilen. Skal det fungere, må vi ha tankbilsjåfører som bor og jobber i nærheten av brannstasjonen. I Eidsvoll vil den ideelle brannbilsjåfør bo på Vestvang og jobbe på Bohus. I tillegg til å kunne kjøre lastebil, ha sertifikat for å kjøre utrykningsbil og være fysisk topptrent. Det sier seg selv at lista over aktuelle sjåfører er ikke veldig lang. I dag er det bemanning på bilene innenfor ordinær arbeidstid, og etter at sjåførene er kommet hjem fra jobb. Her kan det være ei potensiell glippe i beredskapen, som kun kan løses ved ekstravakter. Og det har også vært flittig i bruk: Brannvesenet i Eidsvoll har rundt 10.000 timer ekstravakt i året. Det er nesten 200 timer i uka.

Det er jo ikke rart at folk ikke orker mer!

Som innbygger har jeg en forventning om at det finnes en beredskap som stiller opp når det er behov for det. Ikke bare ved branner, men ved trafikkulykker, gasslekkasjer, båtkantringer. Når dyr går seg fast i myra eller skøyteløpere går gjennom isen. Brannvesenet er førstelinja i beredskapen for min og din sikkerhet. Jeg forventer at de stiller med brannbiler når det brenner og at det er folk som dukker opp når jeg ringer 110.

I Eidsvoll er brannvesenet i ferd med å rakne. I Ullensaker er det også prekært. Mye kunne vært løst med døgnbemanning på brannstasjonen. Det er det imidlertid ikke penger til. Eidsvoll kommune gikk inn for å øke bevilgningene, men brannvesenet er samorganisert på Øvre Romerike, og forslaget ble nedstemt av de andre kommunene.

Det er nok mest økonomisk om vi begrenser branner og ulykker til ordinær arbeidstid.



Comments Kommentarer Print Skriv ut
EUB starter snart med daglige nyhetsbrev. Få de beste lokale sakene rett i innboksen.

Meninger
- Vi vil vel ikke ha det sånn på Råholt?
LESERBREV. Råholt er under stort press fra flere utbyggere som ønsker å utvikle sine eiendommer. Dette er både naturlig og forståelig.
Observasjoner og irritasjoner i trafikken NOTUSED
SMÅTT. Svein Furland har noen tenker å dele om trafikken.
Yrkesfag under press NOTUSED
LEDER. Mureryrket sliter med rekrutteringen.
Talenter på snø NOTUSED
LEDER. Det er ikke lett å drive vinteridrett på Øvre Romerike om dagen.
Denne gangen er det personlig NOTUSED
KOMMENTAR. Jeg skal ikke hevde at jeg vet hvordan det er for familien Maslanek på Algarheim å leve med et sterkt handikapet barn, men dessverre vet jeg en god del om diagnosen, skriver Roger Aarli-Grøndalen
«Det grønne skiftet» og skogen
LESERBREV. «Det grønne skiftet» er mye framme i debatten nå, og de fleste av oss forstår det vel slik at framtidig forbruk og arbeidsplasser i størst mulig grad skal baseres på fornybare og ikke forurensende ressurser.
Henrik Wergelands sølvpokal bør få en mer verdig plassering enn i dag
LESERBREV. For en del år siden diskuterte Eidsvoll kommunestyre skjebnen til den berømte sølvpokalen dikteren skjenket sin hjembygd da han lå på dødsleiet.
Hilsen grasrota NOTUSED
LEDER. Grasrotandelen ble lansert av Norsk Tipping 1. mars 2009.
Forberedelse til framtidig eldreomsorg i Eidsvoll
LESERBREV. Helseutvalget i Pensjonistforbundet Akershus har utarbeidet en prognose på befolkningsutviklingen av eldre 80+ i alle kommunene i Akershus.
Må ikke ha DAB NOTUSED
LEDER. Denne uka startet stengningen av FM-nettet. Men man må bevege seg ganske langt nord i vårt langstrakte land for å bli berørt av endringen.
ARKIV

Eidsvoll Ullensaker Blad benytter informasjonskapsler (cookies) for å gi bedre kundeservice, og for å holde styr på om du er logget inn på våre tjenester. Du kan lese mer om bruk av informasjonskapsler her.

Lukk